Versie augustus 2024
INLEIDING
Voordat u een financiële overeenkomst met ons aangaat, geven we u via deze Dienstenwijzer Zakelijk (hierna Dienstenwijzer) belangrijke informatie over onze diensten alsmede uw rechten en plichten.
WIE ZIJN WIJ?
Wij zijn Barbon Insurance Brokers B.V. (Barbon), een volledig onafhankelijke en ongebonden onderneming, gespecialiseerd in risicomanagement en verzekeringsadvies voor het (groot)zakelijke segment.
Barbon is statutair gevestigd te Amsterdam, ingeschreven bij de KvK onder nummer 91233100. Wij zijn aangesloten bij de VNAB met lidnummer B151 en te vinden in het AFM-register (www.afm.nl) onder nummer 12045645.
Barbon is een aangesloten instelling van De Graaf Verzekeringsconsultancy B.V.. De Graaf Verzekeringsconsultancy B.V. is statutair gevestigd te Noordwijk, is ingeschreven bij de KvK onder nummer 70976015, en heeft een vergunning bij de Autoriteit Financiële Markten met nummer 1204 5645.
ONZE CONTACTGEGEVENS
Adres:
De Lairessestraat 180-F
1075 HM Amsterdam
E-mail: info@barbon.nl
Telefoon: 088-1204220
Website: www.barbon.nl
Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 18.00 uur. Heeft het spoed, bel ons dan gerust ook in het weekend of buiten kantooruren op 088-1204220.
ONAFHANKELIJKHEID
Barbon is een zelfstandige onderneming zonder eigendomsverhoudingen met banken of verzekeraars. Hierdoor opereren wij zowel financieel als commercieel onafhankelijk, wat ons in staat stelt ongebonden en onpartijdig advies te geven dat volledig is afgestemd op uw belangen.
ONZE DIENSTEN
Als Register Makelaar in Assurantiën (RMiA) bieden wij een breed scala aan diensten op het gebied van schadeverzekeringen, risicomanagement, pensioenoplossingen en employee benefits.
Onze dienstverlening richt zich op het identificeren, analyseren en beheren van uw risico’s en het bieden van op maat gemaakte verzekeringsoplossingen die aansluiten bij uw specifieke behoeften en doelen.
Barbon is actief op verschillende terreinen:
- Schadeverzekeringen: Advies en bemiddeling bij zakelijke schadeverzekeringen.
- Employee Benefits en Pensioen: Advies over en beheer van employee benefits, pensioenregelingen, collectieve zorgverzekeringen en andere verzekerbare arbeidsvoorwaarden.
Pensioenadvies en -beheer: Wij bieden uitgebreide advies- en beheerdiensten voor collectieve pensioenregelingen. Onze pensioenadviseurs zijn gecertificeerd en voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen in de branche. Wij begeleiden u bij elke stap van het proces, van het opzetten van een pensioenregeling tot en met het beheer ervan, inclusief:
- Advies over pensioenverzekeringen: wij adviseren u over de meest passende pensioenverzekeringen die aansluiten bij de behoeften van uw organisatie en medewerkers.
- Beheer van pensioenregelingen: wij bieden continu beheer en monitoring van uw pensioenregelingen, inclusief naleving van wettelijke verplichtingen en aanpassing aan veranderende regelgeving . Om te zorgen dat uw pensioenregeling correct wordt uitgevoerd, voeren wij periodiek bestandscontroles uit.
- Pensioencommunicatie: wij ondersteunen u bij het effectief communiceren van pensioenzaken naar uw medewerkers en andere belangrijke stakeholders in uw organisatie, inclusief uitleg van de regeling en de impact ervan op hun toekomstige financiële situatie.
- Risk Engineering: In samenwerking met onze partneronderneming JB Risicobeheer bieden wij gespecialiseerde diensten op het gebied van risicobeheer en -analyse, inclusief preventieadvies en schadelastbeheersing.
- Risk Management: In samenwerking met onze partneronderneming DGV bieden wij gespecialiseerde diensten op het gebied van risicomanagement, beleid en verzekeringsmanagement.
INKOOP VERZEKERINGSOPLOSSINGEN
De verzekeringsoplossingen van onze relaties kopen wij over het algemeen in via de (inter)nationale co-assurantiebeurs dan wel via provinciale- of volmachtkanalen. De polissen komen veelal tot stand door middel van onderhandeling. In die gevallen is de gedragscode “Geïnformeerde verlenging en Contracttermijnen Particuliere en Zakelijke Schade- en inkomensverzekeringen” van het Verbond van Verzekeraars niet van toepassing.
ONZE DIENSTEN ZIJN ER VOOR U
Wij zorgen voor het inventariseren en beheersen van uw risico’s en dragen zorg voor de bij uw organisatie passende (verzekeringstechnische) oplossingen op het gebied van schadeverzekeringen, employee benefits en pensioenen. Hierbij selecteren wij oplossingen die het beste aansluiten bij uw doelen, wensen, risico’s en risicobereidheid, beschikbaar (verzekerings)budget, en dekkingsbehoefte. Bij ieder advies en iedere inkoop staat het klantbelang voor ons centraal.
Ten aanzien van ieder verzekerbaar risico volgen wij een cyclus van inventariseren, analyseren, adviseren, sluiten / inkopen en – indien de polis tot stand komt – beheren van de verzekering(en). Op verzoek is het inkoopdossier voor u volledig inzichtelijk. In een later stadium zullen wij onze activiteiten online ontsluiten. Alle adviezen worden uiteraard ook schriftelijk vastgelegd en toegezonden. Wij completeren de adviescyclus met diensten op het gebied van preventie, riskengineering en schadelastbeheersing.
INKOOP VERZEKERINGSCAPACITEIT
Gedurende een inkooptraject wordt er nauw samengewerkt met alle stakeholders binnen het inkoopproces. Er wordt voortdurend gerapporteerd over de voortgang en resultaten worden transparant gemaakt. Indien er sprake is van onderhandeling, zullen wij – indien nodig – overleg voeren over de meest passende strategie.
Barbon bepaalt, in het belang van haar relaties, met welke verzekeraars er zaken wordt gedaan. In deze afweging worden onder meer betrokken: de premiestelling, de kwaliteit van de polisvoorwaarden en clausules, de algehele (operationele) performance van de verzekeraar en diens financiële stabiliteit.
Financiële stabiliteit van verzekeraars
Wij monitoren doorlopend de financiële gezondheid van de verzekeraars waarmee wij samenwerken. Indien er wijzigingen optreden in de solvabiliteit van een verzekeraar, zullen wij u tijdig informeren en, indien nodig, samen met u beslissen over het oversluiten of volledig herplaatsen van uw verzekering. Hierbij zijn wij uiteraard gebonden aan de polisvoorwaarden.
Wij willen hierbij benadrukken dat Barbon op geen enkele wijze aansprakelijkheid kan aanvaarden voor de financiële positie van de verzekeraar en eventuele gevolgen van de verslechtering hiervan.
UW VERANTWOORDELIJKHEDEN
Wij informeren u graag proactief over uw verantwoordelijkheden.
Meldingsplicht
U bent verantwoordelijk voor het verstrekken van accurate en volledige informatie over uw risico’s en wijzigingen in uw bedrijfsvoering en de te verzekeren risico’s. Tevens bent u steeds verantwoordelijk voor het tijdig melden van schades.
Deze informatie is essentieel om u effectief te kunnen adviseren, ondersteunen in geval van schade, en/of heeft mogelijk invloed op de polissen die wij namens u bij verzekeraars hebben ondergebracht. Sommige wijzigingen vallen immers onder een meldingsplicht conform de polisvoorwaarden.
Bij het invullen van aanvraag- of offerteformulieren kunnen wij u altijd adviseren, echter wij mogen deze formulieren niet voor u invullen. Voor de volledigheid wijzen wij u erop dat er (wettelijke) consequenties verbonden zijn aan het niet tijdig, het niet volledig dan wel foutief verstrekken van informatie.
Controle op ontvangen documentatie
Barbon is verantwoordelijk voor het opmaken van de polis(sen) wanneer risico’s via de assurantiebeurs worden ondergebracht. Indien er sprake is van een zogenaamde provinciale polis maakt de betreffende verzekeraar de polis op.
De polis wordt opgesteld op basis van de door u verstrekte informatie, onderliggende offerten of verlengingsvoorstellen en informatie die wij van derden hebben verkregen (bijvoorbeeld bij een intermediairwijziging).
In alle gevallen hanteren wij hierbij een meer-ogen-principe om juistheid qua opmaak, premies en verzekeringscondities te borgen. Wanneer de polis opgemaakt wordt door een verzekeraar, toetsen wij de binnengekomen polis op al deze onderdelen, alvorens wij deze aan u beschikbaar stellen.
U blijft echter altijd verantwoordelijk voor het beoordelen van de juistheid van de polisbescheiden. Wij verzoeken u dan ook iedere polis, na ontvangst, hierop te controleren. Ditzelfde geldt voor premie- of correctienota’s.
Het lezen en uitleggen van een polis, in combinatie met de van toepassing zijnde voorwaarden en clausules, is in veel gevallen lastig. Dit maakt dat u bij een controle op juistheid en volledigheid wellicht twijfels hebt. Wij vragen u om ook bij twijfel te allen tijde contact met ons op te nemen. Gezamenlijk beoordelen wij dan nogmaals de juistheid en inhoud van de polissen.
INTERMEDIAIRWIJZIGING
Als Barbon lopende verzekeringscontracten voor u gaat beheren en een zogenaamde intermediairwijziging namens u doorvoert dan geldt het volgende:
- Barbon was voor de intermediairwijziging niet betrokken bij de advisering over en het beheer van onze verzekeringsportefeuille.
- Barbon kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de door andere intermediairs of adviseurs gegeven of nagelaten adviezen.
ONZE VOORWAARDEN
In de algemene voorwaarden van Barbon staat opgenomen wat u van onze organisatie kan verwachten. Als wij een relatie met u aangaan op basis van intermediairsaanstelling en/of dienstverleningsovereenkomst zijn – tenzij expliciet uitgesloten – de algemene voorwaarden van Barbon Insurance Brokers B.V. samen met deze dienstenwijzer van toepassing. Beide documenten worden aan u verstrekt en met u besproken, wanneer wij van u de opdracht verkrijgen om makelaarsdiensten te verzorgen. De documenten zijn ook beschikbaar op onze website (www.barbon.nl). Op onze dienstverlening is Nederlands recht van toepassing.
BELONING
Ons interne beloningsbeleid stimuleert dat medewerkers zich gedragen in lijn met onze purpose en is te vinden op onze website. Hieronder treft u – als onderdeel van dit beleid – een opsomming van de verschillende wijzen van vergoeding.
Makelaarsdiensten
Onze inkomsten voor de traditionele makelaarsdiensten kunnen bestaan uit:
- Courtage die onderdeel uitmaakt van de door u betaalde premie,
- Een direct met u overeengekomen fee,
- Een combinatie van beide.
Alle afspraken over beloning worden transparant en vooraf met u gedeeld en toegelicht.
Indexatie
Jaarlijks, per 1 januari, indexeren wij separaat overeengekomen fees met de CBS Loonindex. De peildatum hiervoor is 1 juli van het jaar voorafgaand aan de indexatie.
Specifieke diensten
Voor specifieke diensten van één van de aan ons gelieerde organisaties kan een separate vergoeding met u overeengekomen worden. Ook op deze vergoeding is in principe de indexatieregeling van toepassing.
Afmakingscourtage
Barbon heeft in sommige gevallen recht op 1% afmakingscourtage op schadedossiers, indien dit uit de polisvoorwaarden blijkt. Barbon brengt deze kosten in rekening bij verzekeraars.
ETHISCHE BEDRIJFSVOERING
Barbon hanteert een strikt ethisch beleid in overeenstemming met de normen van de financiële sector. Wij zorgen voor strikte naleving van de wet- en regelgeving. Alle medewerkers van Barbon zullen zich gedragen overeenkomstig de door hen afgelegde eed. De directie ziet hierop toe.
LIDMAATSCHAPPEN EN REGISTRATIES
Wij zijn gecertificeerd als Register Makelaar in Assurantiën (RMiA) en zijn aangesloten bij diverse beroepsorganisaties, waaronder Adfiz en de VNAB en zijn we gekwalificeerd RMiA en RPA. Daarnaast zijn wij aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).
GEGEVENSBEVEILIGING EN VERTROUWELIJKHEID
Wij beschermen uw informatie en delen deze alleen conform ons privacy-beleid en vigerende wettelijke verplichtingen. Een exemplaar van dit beleid kunt u terugvinden op onze website (www.barbon.nl)of wordt op verzoek digitaal aan u verzonden.
BELANGENCONFLICTEN
Wij identificeren belangenconflicten, en handelen vervolgens passend en zorgvuldig om objectief en neutraal te blijven in onze dienstverlening.
BEËINDIGING SAMENWERKING
U heeft te allen tijde het recht om de samenwerking met ons te beëindigen conform de algemene voorwaarden en de regeling zoals beschreven in onze dienstverleningsovereenkomst. Wij zorgen in dat geval voor een zorgvuldige overdracht van uw dossier aan een nieuwe adviseur indien gewenst.
Als u besluit de samenwerking met ons te beëindigen dan leggen wij, na overleg met u inzake de opzegging, schriftelijk vast hoe onze dienstverlening verder vormgegeven zal worden en tot welke datum Barbon activiteiten voor u verricht.
Wanneer u de relatie met Barbon beëindigt, zijn de bepalingen van de Wet op het financieel toezicht en de onderliggende wet- en regelgeving van toepassing. Vanzelfsprekend komen wij alle gedragsregels, zoals de Gedragscode VNAB Intermediairwijziging, na.
NB: indien er sprake is van een separate dienstverleningsovereenkomst dan geldt, conform de gedragscode intermediairwijziging van het VNAB, dat in de meeste gevallen de dienstverleningsovereenkomst voor de gedragscode wordt gesteld. Wij zullen dit gezamenlijk beoordelen. Uw nieuwe makelaar mag alle medewerking verwachten teneinde gezamenlijk uw belangen optimaal te waarborgen.
Het opzeggen van de samenwerking geldt uitsluitend voor de diensten van Barbon en heeft geen invloed op de door u afgesloten verzekeringen.
KLACHTENPROCEDURE
Als u niet tevreden bent over onze dienstverlening, horen wij dat graag. Onze klachtenprocedure vindt u op onze website. Uw klacht kunt u richten aan de directie van Barbon via directie@barbon.nl. Indien uw klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), Postbus 93257, 2509 AG ‘s-Gravenhage.
Het KiFiD kan over het algemeen niet door zakelijke verzekerden geraadpleegd worden. U heeft in dat geval de mogelijkheid om de civiele rechter in te schakelen, indien u van mening bent dat Barbon uw belangen heeft geschaad.
PARTNERS
Via onze partners De Graaf Verzekeringsconsultancy B.V., De Graaf Detachering B.V. en JB Risicobeheer B.V. (voor riskengineering en preventie) kunnen wij u aanverwante dienstverlening aanbieden. Indien er op één van deze domeinen een behoefte speelt bij uw organisatie, brengen wij u graag met hen in contact. Deze diensten worden verricht op basis van een afzonderlijke fee, tenzij in een dienstverleningsovereenkomst hieromtrent afwijkende afspraken zijn gemaakt.
VRAGEN?
Voor vragen, extra informatie over onze diensten, of een toelichting op wat wij voor u kunnen betekenen, kunt u contact met ons opnemen via info@barbon.nl of 088-1204 220.